fbpx

Manapság már számtalan felület áll rendelkezésére azoknak, akik szeretnék az online térben is megjeleníteni vállalkozásukat. Rengeteg közösségi oldal, hirdetési felület és adatbázis várja a regisztrációdat, azonban a saját weboldal megléte továbbra is megkerülhetetlen tényező.

 

A weboldal a vállalkozás online jelenlétének sarokköve. Egy olyan pont, ahol az érdeklődök információt kaphatnak, megismerhetik a vállalkozásod, termékeid, szolgáltatásaid. Ez lesz az online marketing tevékenységed központja, így még az indulás előtt érdemes egy kis időt fordítani a weboldallal kapcsolatos döntések meghozatalára

 

Ilyen például a megfelelő domain cím és tárhely megválasztása. Egy jól megválasztott domain megkönnyíti a kapcsolatfelvételt és márkaépítési célokat is szolgál. Egy jó tárhely pedig biztosítja, hogy a látogatók éjjel-nappal elérhessék a weblapodat.

 

Ebben a bejegyzésben tanácsokat szeretnék adni, hogy könnyebben menjen a döntéshozatal. Kezdjük a domain kiválasztásának szempontjaival!

domain név

Tanácsok a megfelelő domain kiválasztásához

 Ahhoz, hogy az interneten böngészők elérhessék a weboldalad, egy domain címre lesz szükséged. Ez egyrészt technikai szükséglet, másrészt a márkád fontos eleme is lesz a későbbiekben, hiszen ezt a címet fogják megjegyezni és használni az emberek.

 A tárhely és domain megvásárlása jellemzően ugyanannál a szolgáltatónál szokott történni. Egy kis könnyítést jelent induláskor, ha egy helyen van mindkét szolgáltatás, de nem kötelező egy szolgáltatóval szerződnöd mindkettőre.

 A domain vásárlás azonban egy fokkal kritikusabb, mint a tárhely kiválasztása. Tárhelyet ugyanis viszonylag egyszerűen válthatsz a későbbiekben, míg a domain cím lecserélése mindig nagy nehézséget jelent. Negatív hatással lesz a keresőoptimalizálási törekvéseidre és a márkaértékedrnek sem fog jót tenni.

 Ebből kifolyólag érdemes jól végigjárni a lehetőségeidet és szükségleteidet, hogy megfelelő döntést hozhass. Nézzünk néhány tippet, hogy könnyebb legyen a választás.

 Legfelső szintű domain

 Kezdjük a dolog könnyebb végével. A legfelső szintű domain a domain név utolsó tagja, ilyen többek közt a .hu, vagy a .com. Ez akkor jelenthet kihívást, ha az általad kiszemelt végződéssel nem érhető el a domain. Ilyenkor két lehetőséged van. Vagy elfogadsz egy kevésbé jól ismert végződést, például .eu, vagy másik cím mellett döntesz.

 Egy kevésbé közismert végződés sem rossz választás, de a tapasztalat azt mutatja, hogy sokan még bizalmatlanok a nem hagyományos végződésű címekkel.

 Második szintű domain

 Ez a domain végződése előtti tagot jelenti, tehát ami például a .hu előtt áll. Ennek a megválasztása szokott komolyabb fejtörést okozni. Nézzünk néhány tippet, hogy könnyebben menjen a folyamat.

 Márkázási szempontok

 Ahogy növekszik a vállalkozásod, úgy lesz egyre meghatározóbb eleme a domain a márkádnak. A domain címed egyre több helyen fog megjelenni, egyre többen fognak hivatkozni rá. Érdemes egy könnyen megjegyezhető, de a vállalkozásod tevékenységéhez, céljához illeszkedő domaint választanod.

 Nyelvtani tényezők

 Kiemelten fontos, hogy a cím könnyen betűzhető legyen, hiszen ha a kiejtés és az írásmód nagyban eltér, illetve túl komplex a nyelvtani felépítése, akkor nehéz lesz azoknak elérnie az oldalad, akik direkt módon szeretnének hozzáférni.

 Az írásmód mellett érdemes figyelmet fordítani a kiejtésre is. Ha valaki meg szeretné osztani másokkal a címed, például egy beszélgetés során, akkor egy könnyen kiejthető és megjegyezhető domain előnyt jelenthet.

 Megemlíteném még a különleges karakterek használatát. Ezek mind az írásmódot, mind a kiejtést megnehezítik. Érdemes a kötőjeleket és a számneveket hanyagolni, feltéve ha nem a márkanév részét képezik.

 Ne korlátozd magad

 Induláskor lehet, hogy csak egyféle tevékenységet végzel, vagy lehet hogy csak egy szűk társadalmi csoport számára értékesítesz. Azonban ahogy nő a vállalkozásod, úgy változhatnak ezek a tényezők. Fontos, hogy ne skatulyázd be magad egy túlzottan specifikus névvel, mert ez a későbbiekben akár hátrányos is lehet.

Jogi szempontok

 Ez talán a leginkább magától értetődő pont a felsorolásban. Nem érdemes olyan domaint választani, ami jogvédett márkanevet, vagy ahhoz nagyon hasonló szavakat tartalmaz. Teljesen felesleges bevállalni egy későbbi jogi procedúrát amit biztosan elveszítesz a márkanév tulajdonosával szemben.

tárhely

A tárhelyekről dióhéjban

 A weboldalad elkészítését követően a kész weblapot tárolnod és elérhetővé kell tenned ahhoz, hogy a látogatókat fogadhass. Ennek legegyszerűbb módja, ha egy általad választott tárhelyszolgáltatónál bérelsz egy tárhelyet évi néhány ezer forintért.

 Ha már elkezdtél szimpatikus szolgáltató után nézni, akkor láthattad, hogy többféle tárhely típus közül is választhatsz. Alapvetően négy kategóriával fogsz találkozni, nézzük meg ezeket:

 Osztott tárhely

 A legnépszerűbb és egyben legolcsóbb megoldás. Osztott tárhely esetén az adott szerver kapacitásának egy szeletét béreled ki. A hátránya, hogy az erőforrásokon más felhasználókkal kell osztoznod. Ez a kezdeti időkben nem szokott problémát okozni, azonban, ha tudod, hogy több erőforrásra lesz szükséged, akkor érdemes már induláskor komolyabb megoldást választani.

 VPS, azaz virtuális szerver

 Egy magasabb szintű megoldás. Itt is egy szeletet kapsz a szerver kapacitásából. A különbség az, hogy jellemzően jobban el vagy szeparálva másoktól és dedikált erőforrásokat kapsz, így azokon nem kell másokkal osztozkodnod.

 Dedikált szerver

 Ha dedikált szervert választasz, akkor az adott szerver összes erőforrása a rendelkezésedre áll. Ez a szintű szolgáltatás azonban hozzáértő felhasználóknak ajánlott, mivel itt a technikai beállításokat neked kell elvégezned.

 Menedzselt tárhely

 Ez egy olyan dedikált tárhelyet jelent, ahol az említett technikai feladatokat ellátja helyetted a tárhelyszolgáltató. Egy egész szerver kapacitása a tiéd és nem kell azt menedzselned. A hátránya, hogy a felsoroltak közt ez kerül a legtöbbe.

 Induláskor jellemzően elég szokott lenni egy kisebb osztott tárhely, hacsak nem egy sok erőforrást használó weboldalt szeretnél, például több ezer termékes webshopot üzemeltetnél, vagy valamilyen komplex, nagy kapacitást igénylő alkalmazást.

 Érdemes viszont olyan szolgáltató keresned, ahol a többi lehetőség is nyitva áll, így ha a későbbiekben nagyobb csomagra váltanál azt könnyen megtehesd.

Mi alapján válassz tárhelyet?

 Nézzünk néhány tényezőt ami segíthet az igények pontosabb meghatározásában.

 Mekkora tárhelyre lesz szükséged?

 A legalapvetőbb kérdés. Ha tudod, hogy sok tartalmat fogsz tárolni és megosztani, vagy valamilyen speciális, nagy tárhelyet igénylő szoftvert telepítenél, akkor nem érdemes alapcsomagokon gondolkodnod. Egyéb esetben például egy blog, vagy egy egyszerűbb üzleti oldal esetén egy néhány gigabyte-os tárhely hosszú időre elég lehet.

 Például ha WordPress weboldalt készítesz (vagy készíttetsz), akkor egy 2-3 gigabyte-os kapacitású tárhely jó eséllyel elég a weboldalad és a biztonsági mentéseid számára is.

 Mekkora forgalomra számítasz?

 Indulás előtt érdemes lehet felmérni, hogy mennyi látogatóra számíthatsz az első néhány héten, hónapban. Ha valamilyen oknál fogva már az indulástól napi több ezer látogatóra számítasz, akkor érdemes komolyabb erőforrást választani.

 Mekkora összeget tudsz rááldozni?

 Egy kezdő online vállalkozás számára egy évi néhány ezer forintos osztott tárhely bőven elég szokott lenni. De ettől függetlenül érdemes mérlegelni, hogy mi az az összeg amit gond nélkül rá tudsz szánni havi, vagy éves szinten a szolgáltatásra.

 Milyen ügyfélszolgálattal lennél elégedett?

 Az ügyfélszolgálattal a nevesebb szolgáltatóknál nem lesz gondod. A legtöbb helyen 24 órában rendelkezésedre állnak. Vizsgáld meg, hogy az általad kiszemelt helyeken milyen szintű ügyfélszolgálat biztosított.

 A rendelkezésre állás kérdése

 A rendelkezésre állás mutatószám megmutatja számunkra, hogy az adott évben a szolgáltatás mennyi időre volt elérhető, illetve elérhetetlen. 100%-os rendelkezésre állást sehol sem fognak biztosítani, ütemezett karbantartás mindig előfordulhat. Azonban minél magasabb ez a szám, annál stabilabb a szolgáltatás elérhetősége.

 A biztonság fontossága

 A szolgáltatónak nagy szerepe van a weboldalad biztonságossá tételében. Nézd végig, hogy az általad kiszemelt szolgáltatók milyen biztonsági szolgáltatásokat nyújtanak a csomagjaikban (malware figyelés, SSL, biztonsási mentés, stb.).

 Összefoglalva

Remélem sikerült olyan támpontokat állítanom, amik segítenek a döntés meghozatalában. Ne feledd, ezek a döntések nagyban meghatározzák majd az üzletmenetedet. Szánj rájuk időt, vizsgáld meg a lehetőségeidet és dönts megfontoltan!

 

Hasznos volt számodra ez a bejegyzés?

Kategória: Lokális marketing